2 juli 2015 Andenes – Andenes (13 km) - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 2 juli 2015 Andenes – Andenes (13 km) - Reisverslag uit Andenes, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

2 juli 2015 Andenes – Andenes (13 km)

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

02 Juli 2015 | Noorwegen, Andenes

Half acht loopt de wekker af en iets voor negenen verlaten we de camping. We brengen Luna naar de hondenopvang en wij gaan op….. walvissafari!!!

Keurig op tijd melden we ons bij het walvissafaricentrum en dan is het wachten op de hondenoppas. Een meisje van 15 jaar komt Luna halen en ze hebben er alletwee zin in. En wij zien dat het goed is!

Om elf uur vertrekt eindelijk onze boot, genaamd Reine. Het is zwaar bewolkt maar droog. Bijna geen wind en weinig golfslag. Dat wordt genieten! Na een klein uurtje echter begint mijn maag op te spelen. Johan heeft nergens last van.

Terwijl het met mij steeds iets minder plezierig gaat komen dan toch eindelijk de walvissen in zicht. Na ruim twee uur varen en zo’n 37(!) kilometer uit de kust spotten we de eerste. Het is een ‘sperm whale’ oftewel een potvis. Beetje vreemde vertaling van Nederland zien we nu. We varen een stukje met de vis mee maar dan vindt ie het allemaal mooi geweest en neemt hij een duikje, naar zo’n twee kilometer diepte. Als laatste verdwijnt zijn enorme staart in de diepte. Nu was ik al koud, maar op dat moment had ik echt kippenvel. Wát een gevaarte en wat is dat mooi om in het echt te zien! Na even varen zien we de tweede potvis. Het begint dan ook een beetje te regenen. Deze potvis blijft nog langer boven water. Maar ook deze kiest uiteindelijk met zijn enorme rug en staartvin weer het ruime sop. Helaas heeft Johan op dat moment nét de accu van de fotocamera leeg!

We zijn ruim drie uur op zee en ik krijg het bijna te kwaad. Ineens zie ik nóg een potvis in de verte. De bemanning zet echter onvermurwbaar koers naar de haven; zij vinden het wel mooi geweest en de volgende lading toeristen staat te wachten. Uiteindelijk ben ik heel blij met deze beslissing en als we om ruim vier uur aan de wal stil liggen heeft het beetje regen plaats gemaakt voor fikse regenval. Luna staat met haar oppas op de kade en wacht ons kwispelend op. Als ik weer vaste bodem onder mijn voeten heb verlang ik nog maar naar één ding: warmte. Ik ben koud tot op het bot en kan niet ophouden met klappertanden. Dus hup, de kachel aan, droge kleren aan en warm worden.

We rijden naar de camping waar Johan in zijn eentje de toilet en het water van de camper verschoont waarna we terugrijden en midden in het dorp, vlak bij de vuurtoren onze camper parkeren (N69.322269 E16.123540). Op de boot hebben we Tom en Patricia uit Emmen ontmoet, ook levensgenieters met een camper. We staan naast ze en drinken in hun camper nog even gezellig een glaasje ‘druivensap’ om de goede afloop te vieren.

Dan terug naar onze eigen camper, nagenieten bij het foto’s bekijken en een pizzaatje bestellen bij de naastgelegen pizzaboer. Nog een kopje thee/koffie, het dagboek bijwerken en dan gauw naar walvissen-dromenland.

Nou vooruit… we zwaaien nog even met onze staartvin! :-)

  • 03 Juli 2015 - 16:40

    Deborah:

    wauw super!!!

  • 04 Juli 2015 - 09:47

    Marijke:

    Hoi lieverds,
    John voelt helemaal met jou mee, Lorette! Ook hij kwam met blauwe lippen en klappertandend van de kou van de boot toen we walvissen gingen spotten. Wij hadden speciale kleding gekregen om warm te blijven, maar hij had water in zijn schoenen gekregen toen we de haven uit voeren... Maar ondanks dat vond ook hij het fantastisch om die gigantisch grote beesten te mogen zien.
    Geniet er nog maar lekker van en tot over een paar weekjes.
    XXX wij

  • 04 Juli 2015 - 23:07

    Johan&Lorette Bosch:

    Hoi Marijke, ooo wat erg voor John! Weet je, ik had ook zo'n lekkere warme overall gekregen, maar hier had ik te laat om gevraagd... toen was het kwaad al geschied zeg maar. John en ik he? ;-)
    Tot gauw lieverds!!! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan&Lorette

Reis Noordkaap 2015

Actief sinds 09 Juni 2015
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 10798

Voorgaande reizen:

08 Juni 2015 - 26 Juli 2015

Noordkaap 2015

Landen bezocht: