7 juli 2015 Ramberg - Saltstraumen (64 km) - Reisverslag uit Løding, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 7 juli 2015 Ramberg - Saltstraumen (64 km) - Reisverslag uit Løding, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

7 juli 2015 Ramberg - Saltstraumen (64 km)

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

07 Juli 2015 | Noorwegen, Løding

Gisterenavond laat hebben we de knoop doorgehakt. We gaan zuidwaarts! Het weer op de Lofoten is op dit moment zwaar bewolkt. Er waait een zeer koude noordenwind en we kunnen bijna niets ondernemen. Dus we gaan weer ‘aan land’. De vraag is hoe. Per boot is iets duurder maar scheelt twee dagen rijden. Met de camper zie je meer van de omgeving… Lastig, maar we staan deze ochtend vroeg op, in de hoop nog met de boot van half elf mee te kunnen.

Half achter stond de wekker en negen uur rijden we richting Moskenes. Nog even pilletjes tegen zeeziekte gekocht en dan op naar de boot. Het aantal rijen waarin je moet voorsorteren is nog niet vol en we hebben geluk: we kunnen mee!

Keurig op tijd vertrekt de boot en langzaam zien we de Lofoten kleiner en vager worden. Een prachtig gezicht overigens, zo met die zon en de wolken. Het moest er alleen niet zo verrekte koud zijn! Deze ochtend was het slechts 8 graden! Na 3,5 uur staan we in Bodø. Luna is dolblij als we terug zijn bij de camper. We rijden in Bodø even langs de Tourist Information voor een boekje over de Kyrstriksveien (Rv17). Vervolgens via de 80 de Rv17 op richting Saltstraumen. Hier vinden we het wel weer mooi geweest voor vandaag en parkeren de camper op de camping Saltstraumen (N67.235239 E14.622067). Het zonnetje schijnt en het is nog fris, maar de wind is al iets minder hard en koud. Bij Saltstraumen wordt het water bij het wisselen van de getijden onder een hoge brug tussen twee smalle stukken land van het Saltfjorden naar het Skjerstadfjorden gezogen (of andersom) en door de smalle doorgang bij Saltstraumen ontstaan meters grote draaikolken. De stroming is er enorm, prachtig om te zien. Wij nemen een kijkje bij dit mooie natuurfenomeen. Er komt veel voedsel vrij tijdens de wisseling, dus de vissen hebben een lekker maaltje en de vissers vangen op hun beurt weer prachtige vissen.

We lopen terug naar de camper en parkeren onze stoeltjes in de zon. Heerlijk genieten. Dit is (ook) vakantie! Na de barbecue gaat Johan nog even vissen. Ik blijf in de camper en duik op tijd het warme nest in. Johan vangt deze avond negen vissen! Een aantal ervan geeft hij aan een onfortuinlijke Noor die al zijn haken al verspeeld had, en de rest van de vis zet hij terug. Het zijn allemaal sei (koolvissen) van hetzelfde formaat als in Bjerkvik. De avond van Johan kan niet meer kapot!

PS: foto's uploaden lukt niet; we voegen ze wel weer later toe!

• 08 Juli 2015 - 16:28

Moeder :

Wat jammer van het koude weer.
    Wij hadden van de Noordkaap tot aan de Lofoten 3 hele dagen regen en toen beter weer op de Lofoten dus
    Als je via de E6 de poolcirkel passeerd zie een echte grote eland [opgezet]
    daar lag toen nog een dik pak sneeuw maar een troost langzaam naar het zuiden wordt het warmer!!!
    geniet nog maar lekker van dit prachtige land
    goede reis en heel veel liefs moeder