29 juni 2015 Tromsø - Sommarøy (63 km) - Reisverslag uit Sommarøy, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 29 juni 2015 Tromsø - Sommarøy (63 km) - Reisverslag uit Sommarøy, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

29 juni 2015 Tromsø - Sommarøy (63 km)

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

29 Juni 2015 | Noorwegen, Sommarøy

Heerlijk uitgeslapen, precies het klokje rond! Daar waren we even aan toe. Vannacht hadden we echte meeuwen op het dak, wát een lawaai! Maar lang heeft het ons niet uit de slaap gehouden. In ieder geval hebben we lekker gebruncht en zijn daarna met de fiets en kar Tromsø ingegaan. Even rondom het Polar Museum gekeken maar niet naar binnen gegaan. In het Polar Museum gaat het om de jacht op zeehonden en ijsberen. We geloven het wel. In alle rust door Tromsø gefietst, een leuk stadje met een gezellig oud centrum. Hierna terug naar de camper en toen verder op doorreis naar onze volgende bestemming.

We verlaten Tromsø weer door de tunnel en houden daarvoor de 862 Kvaløya aan. Vervolgens rijden we over een andere brug dan waarover we gekomen zijn en zien een schitterende regenboog. Zo’n tien kilometer buiten Tromsø wordt de natuur ineens helemaal anders. We vergapen ons aan het oneindige berglandschap waar mos en een paar berkenstruikjes groeien. Echt het gebied van de eland, maar hij laat zich alweer niet zien!

Vanaf Norsfjordbotn rijden we langs het Kattfjorden richting Sommarøy, ook wel Zomer-eiland genoemd. Door de zware bewolking is het niet bepaald zomers hier maar het water is azuurblauw en de strandjes zijn wit. We wanen ons in Bonaire… vanachter het glas! De temperatuur buiten is 11 graden. Sommarøy is te bereiken via een smalle brug die door middel van stoplichten bediend wordt. Na even wachten kunnen we de brug over en gaan op zoek naar de camperplek. Hier is het echter één grote bouwput en de straat ligt vol modder. We parkeren dan ook iets verderop, op 'camping' Holmen (N69.636992 E18.005940). Geen receptie maar wel een telefoonnummer van Helene. Ik spreek in dat we gearriveerd zijn. We zien wel wie er komt...
Onze buurman, een stoere stevige Zweed, trekt zijn wetsuit aan en gaat snorkelen. Het water is rond de 6 graden! De bewolking trekt weer aan, er valt een stevige bui en we kruipen in de camper. Het hoogste uitkijkpunt in Sammorøy slaan we over, daarvoor is het te bewolkt. Johan neemt in plaats daarvan de hengel in de hand en ik de pollepel. We zijn tegelijk klaar; hij heeft niets, en ik heb de pan vol! Na het eten komt Helene even langs om af te rekenen en gaan we nog even het ‘dorp’ in. Er is totaal geen bedrijvigheid en we kunnen ons niet voorstellen dat hier 450.000 kilo vis per dag wordt binnengebracht, zoals de boekjes ons vertellen. Maar mooi is het hier wel!

Om tien uur ’s avonds schijnt het zonnetje af en toe nog door de dikke lagen van de bewolking. Het wordt waarschijnlijk geen middernachtzon voor ons. Nog een laatste rondje en dan weer mooi op tijd naar bed!

PS: leuk om te zien dat ons dagboek ook wordt gelezen, doen we niet alle moeite voor niets! Laat gerust een reactie achter, vinden we superleuk! O, een hele kleine (late) update... het is nu 23:00 uur en ik word echt verblind door de zon!!!!! heb nog ff snel een fotootje gemaakt en toegevoegd :-) Zouden we dan toch.......??????

• 30 Juni 2015 - 09:35

Carla:

Hallo Lorette.
    Wat fijn dat we kunnen mee genieten van jullie reis.
    In dit laatste bericht schrijf jij dat je ging fietsen met een kar, is dat een kar waar de Luna in mee gaat, of moet hij mee lopen aan de fiets?
    Ga er aub mee door met schrijven, dat scheeld ons een reisje ha ha
    Liefs engroetjes van mij.

Tante Carla

• 30 Juni 2015 - 12:10

Thea :

Hallo Lorette en Johan

wat een leuke verhalen schrijf ji en wat een belevenis allemaal het is echt een genot om het te lezen, ga zo door.
    En wat een mooie foto van Luna geweldig.
    nog veel plezier.
    gr Thea

• 02 Juli 2015 - 14:00

Karin Loman:

Wat een geweldige reis maken jullie. Erg leuk om jullie verhalen te lezen.
    Nog veel plezier!
    Groetjes vanuit een heel heet Spaansland!