28 juni 2015 Birtavarre – Tromsø (94 km) - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 28 juni 2015 Birtavarre – Tromsø (94 km) - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

28 juni 2015 Birtavarre – Tromsø (94 km)

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

28 Juni 2015 | Noorwegen, Tromsø

Het wordt een zware dag… De Belgische biertjes van de buurman waren pittige: eentje was er zelfs 8,5%! Johan heeft dan ook wat opstartprobleempjes maar rond het middaguur verlaten we dan toch Birtavarre. Niet voordat we de camper hebben opgefrist en een servicebeurt hebben gegeven. We rijden via de E6 terug naar Olderdalen waar we de oversteek van 40 minuten naar Lyngseidet maken. Via de 91 rijden we door de Lyngsfjellan, ook wel de alpen van het hoge noorden genoemd. Het is zwaar bewolkt en er ligt nog veel sneeuw op de bergen. Dan begint het te regenen. In Svensby nemen we alweer een boot, en wel die naar Breivikeidet. Beide boottochtjes zijn samen zo’n 80 euro maarja, zwemmen is geen optie! Dan via Fagernes naar Tromsø, een prachtige omgeving. Als we Tromsø binnen rijden komen we over een grote brug en daarna schieten we een tunnel in. Met een rotonde. En nog een. En nog een… Onze TomTom kan ons niet volgen in die tunnel maar Johan heeft goed gereden; telkens de juiste afslag (Senter) en we staan ook al bijna op de plek!
We parkeren de camper op een camperplek aan de haven (N69.642805 E18.947182). Grote schepen zoals de Hurtigruten liggen aan wal en we zien ze even later uitvaren. Er staan nog meer campers, maar niemand zwaait naar ons (en dat doen ze onderweg wel). Helaas lukt het ons door het slaaptekort maar niet om actief te worden dus lassen we een siësta in. Ja, die kennen ze ook in Noorwegen! Telkens valt er een bui en het is best fris met 10 graden. Ook niet echt wandelweer… We horen dat het kwik in Nederland boven de 30 graden zal komen. Nou, daar zullen we hier weinig van merken!
Na een uurtje rust verkennen Johan en Luna de omgeving en maak ik het avondeten. Daarna komt de kaart op tafel en bepalen we het vervolg van onze route. Op aanraden van gids Gunnar Hildonen uit Tromsø, die we de vorige dag bij de brug van Ankerlia hebben ontmoet, zullen we onze rijroute iets aanpassen. We maken altijd dankbaar gebruik van tips en adviezen van experts.
Johan logt vervolgens in de regen nog een paar caches. Nou, ík kom de camper niet meer uit! Op tijd naar bed en morgen hopen op droog/beter weer.