23 juni 2015 Nordkapp – Olderfjord (145km) - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 23 juni 2015 Nordkapp – Olderfjord (145km) - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

23 juni 2015 Nordkapp – Olderfjord (145km)

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

23 Juni 2015 | Noorwegen, Olderfjord

Lichte bewolking en de zon overheerst. Opnieuw windstil, het wordt vast een prachtige dag. Wij verlaten deze ochtend de duurste camperplek zónder voorzieningen waar we ooit gestaan hebben: 610 kronen (€68,-) voor 2 nachten! Maarrrr: wel met een onbetaalbare herinnering!!! :-)

We rijden allereerst een klein stukje naar Kirkeporten, vlak bij Skarsväg. Daar is een natuurlijke poort/brug ontstaan toen in de ijstijd allerlei processen gaande zijn geweest. De camper parkeren we bij het witte kerkje en volgen daarna heel eenvoudig de wegwijzer en de witte paaltjes. Een smal paadje stuurt ons bultje op en aan de andere kant er weer af en dan zijn we er ook al! We zouden er haast voorbij lopen. Voor we terugkeren naar de camper maken we een paar foto’s en bewonderen de rotsen met de verschillende gesteenten. Luna vond het weer een heerlijke wandeling, en wij ook!

We rijden door naar Honningsväg waar we bij de plaatselijke super vers stokbrood halen. In de haven peuzelen we dit lekker op met tegenover ons een mega groot cruiseschip. Vlak naast de camper zit een Sami-winkeltje. De Sami is overigens een nomadenvolk welke al ruim voor de Vikingen in Noorwegen aanwezig waren. Ze leven van de rendieren: o.a. van hun warmte, het vlees, de melk, en de huiden voor kleding en onderdak. De loslopende rendieren die wij op de Noordkaap zien zijn bijna allemaal eigendom van een Sami, maar dat maakt het niet minder geweldig om. Dit winkeltje in Honningsväg hangt vol met zelfgemaakte tasjes, schoenen en mutsen van rendierhuiden en andere prullaria/souvenirs welke allemaal met de hand door een Sami zijn gemaakt. Wij kopen er een prachtig rendiergewei, inclusief schedel met huid. Het bloed zit nog aan de hoorn.

We vervolgen onze weg en het valt ons op dat er weer berkenbosjes langs de kant van de weg groeien; we hebben het maanlandschap weer achter ons gelaten… We stoppen vervolgens bij een inham en drinken heerlijk een kopje koffie. Het is eb en Luna raast even heerlijk uit op het strandje. Een kudde rendieren wil de straat over steken om naar ons toe te lopen, maar als ze Luna zien kiezen ze eieren voor hun geld, en Luna ook.

Ondertussen schijnt het zonnetje nog steeds en als we opnieuw camping Russenes in Olderfjord opdraaien zetten we gelijk de stoeltjes buiten om van dit heerlijke weer te genieten. We steken de barbecue aan en rond negen uur gaan we naar binnen omdat het te fris wordt. Nog een laatst borrel en dan lekker slapen!