20 juni 2015 Kyron Loma Oy - Olderfjord 407km - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 20 juni 2015 Kyron Loma Oy - Olderfjord 407km - Reisverslag uit Olderfjord, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

20 juni 2015 Kyron Loma Oy - Olderfjord 407km

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

20 Juni 2015 | Noorwegen, Olderfjord

De lucht is blauw, het is windstil en het zonnetje schijnt. Het is 7,6 graden als we iets voor negenen vertrekken van camping Kyrön Loma Oy. Al na een paar kilometer laten de eerste rendieren zich weer zien aan de kant van de weg. Wat zijn het toch prachtige beesten. Nog voor we uit Finland zijn houden de dennenbomen op en blijft alleen een landschap met korte berkjes over. We merken dat alle winkels in Finland gesloten zijn en we passeren bij Kivilompolo de grens met Noorwegen. Een hele kleine (onbewaakte) grensovergang. Het laatste tankstation in Finland ligt overigens 11 kilometer terug in Palojärvi. Die hebben we dus gemist. De temperatuur loopt op naar de 15 graden. Er zijn wolken aan de hemel maar de zon overheerst. Het is genieten onder het rijden.
Nog 30 kilometer voor Alta zien we alleen nog maar berkjes maar dan rijzen ineens hoge rotsen uit het niets, volop dennenbomen. Dit blijft zo’n 10 kilometer lang het beeld en de weg slingert langs de schitterende Ávžejohka. Deze rivier blijven we stroomafwaarts volgen en gaat over in de Trangdalselva. Echt een overweldigende weg met helaas geen fatsoenlijke stop om even te fotograferen. Daarna volgt sneeuw op de kale afgeronde bergtoppen en de natuur blijft zich maar afwisselen. We blijven maar oo en aa roepen…
Net buiten Alta tanken we lpg en de pomphouder vertelde ons dat ze de afgelopen dagen alleen nog maar regen hadden gehad. In Alta zelf doen we een paar boodschapjes en pinnen even wat Noorse Kronen. De camperplek die we bedacht hadden laten we links liggen. We besluiten nog een uurtje oostwaarts door te rijden. Eenmaal op de E6 verandert het landschap van fjord in toendra. De weg die loopt door de Stokkedalen is werkelijk onbeschrijfelijk. De rendieren lopen links en rechts van de weg –of erop- en het landschap lijkt vulkanisch of als een met mos begroeid maanlandschap. Ook het Repparfjorddalen heeft eenzelfde wauwgehalte. We kunnen kilometers ver over de vlaktes kijken en de weg is dan weer één rechte streep om na een paar kilometer weer te slingeren door de heuvels.
Vanaf Skaldi voert de E6 ons door het glooiende landschap, dan weer kaal met sneeuw en dan weer met wat kale berkjes waar de rendieren lopen. Als we om iets over vieren het Olderfjord naderen en ineens over het fjord kijken, kunnen we alle twee een “wooow” niet onderdrukken. Het blauwe glasheldere water, het zonnetje, de wolkjes, de sneeuw, al met al: het uitzicht is … adembenemend!
Het is 13 graden als we om half vijf op camping Russenes (N70.479104 O25.068633) onze camper parkeren. We zijn eigenlijk helemaal ondersteboven van wat we vandaag weer hebben gezien en daar proosten we lekker op. Na het avondeten zoeken we nog even een cache in de buurt. Het is een hele klim naar het topje maar het is alle inspanningen weer meer dan waard; we hebben een grandioos uitzicht over het fjord. Zonder geocachen weer een gemiste prachtige plek op onze mooie aarde. Als we rond half elf terug zijn bij de camper is het nog volop licht en we zien de zon net achter de heuvels zakken. Voor ons was dit weer een topdag!!!