18 juni 2015 Rovaniemi - Kyron Loma Oy 262km - Reisverslag uit Raattama, Finland van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 18 juni 2015 Rovaniemi - Kyron Loma Oy 262km - Reisverslag uit Raattama, Finland van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

18 juni 2015 Rovaniemi - Kyron Loma Oy 262km

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

18 Juni 2015 | Finland, Raattama

We staan keurig op tijd op en om 8:15 (Nederlandse tijd!) rijden we van de parkeerplaats van het Kerstdorp af en steken de straat over om te servicen en te tanken. Vervolgens rijden we terug via de E4 richting de stad Rovaniemi en dan de 934 op. De weg slingert tussen de berken en de dennen door. Erg mooi. Ineens zien we rendieren. Jaaaa. En we hebben ze ook op de foto gezet. Wat een enorme beesten zijn het. Schitterend. Het gewei lijkt wel van wol te zijn…
De 934 gaat vanzelf over in de 79 en in Kittilä lassen we een koffiepauze in. Daarna vervolgen we onze weg richting Levi. Dit is een groot skigebied en er ligt nog iets sneeuw. Niet genoeg om op te skiën maar toch! Bij Rauhala schieten we rechts boven het Jérisjärvimeer langs en rijden richting Raattama. Het verloopt allemaal zeer voorspoedig. We stoppen nog een keertje bij een prachtig meertje en genieten van de schoonheid van de natuur om ons heen. En behalve een paar suïcidale rendieren zien we deze middag helaas geen andere rendieren meer en iets voor twee uur draaien we camping bij Kyron Loma Oy op (N68.150264 O24.119233) (opnieuw kloppen de coördinaten van de TomTom niet; ze sturen ons twee kilometer verder de bush-bush in!).
Het is hier stil. Heerlijk stil. Om ons heen rijzen de grijsgroene kale bergen met restjes sneeuw boven de boomtoppen uit. We staan midden in de bossen met overal wilde … muggen! Maar wij zijn voorbereid en spuiten ons in met het lokale antimuggenspul. Dan trekken we de wandelschoenen aan en gaan de omgeving eens verkennen (en een cache loggen). Het gebied is prachtig. Wat een uitgestrektheid van bossen, water en bergen. Hier kunnen we ons morgen ook nog wel vermaken! Na een wandelingetje van zo’n twee uurtjes zijn we terug bij de camper en genieten we nog wat na in het zonnetje. Het waait niet en daardoor is het niet echt koud (13 graden). Af en toe vallen er een paar druppen uit de hemel maar daarna is het ook gelijk weer droog. Ik draai een wasje in een Finse wasmachine (met zo’n blik van de eigenaar van: “meid, red je d’r mee, en ach, die machines zijn allemaal hetzelfde”). Een uurtje later hangt alles op ons droogrekje onder de luifel. Ik kan dat :-)
Dan verhuizen we onze stoeltjes naar de andere kant van de camping: naar een hele grote tipi-tent. Het hout ligt er hoog opgestapeld en de pannen staan er ook, klaar voor gebruik. Johan stookt het vuurtje lekker op en is vandaag de kok. Het eten smaakt nóg lekkerder dan anders. Wat genieten is dit! Na het eten kunnen we afwassen in de aanwezige luxe keuken. Nog even douchen en deze dag zit erop. Biezonder geslaagd, al zeggen we het zelf!
Oja, we houden zelf de Nederlandse tijd aan (het is nu bijna 0:00 uur) maar eigenlijk is het hier al 01:00 uur. En het is nog steeds zo licht alsof het drie uur ’s middags is…..

• 19 Juni 2015 - 07:50

Marijke:

Wat had ik er graag bij willen zijn in die tipitent... We kennen Johan's kookkunst tijdens de vakantie :-). Maar wij gaan dit jaar naar het zuiden dus dat gaat niet lukken.
    Geniet ze en dikke kus van Marijke en John