15 juni 2015 Boschsjön – Luleå 240km - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 15 juni 2015 Boschsjön – Luleå 240km - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

15 juni 2015 Boschsjön – Luleå 240km

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

15 Juni 2015 | Zweden, Luleå

Al vroeg ben ik wakker en af en toe komt de zon tussen de kieren van de verduistering vandaan. Het is 5,5 C° buiten en binnen niet veel warmer dus steek ik lekker de kachel aan. Anderhalf uur later is het buiten één graad warmer en vertrekken we van deze schitterende plek. Het zonnetje, de wolken en af en toe een spatje regen houden ons vandaag niet tegen. Op naar de volgende mooie stek!
Op vier kilometer vanaf deze plek loggen we nog even een cache om een ‘spot on the map’ te maken en als we daarna een klein uurtje door een schitterende omgeving te hebben getoerd zien we vlak bij Burtrask een afvalverwerkingsbedrijf. Johan draait er de oprit op... wat zal er gebeuren? Maar het is niets ernstigs. In Stockholm ontstond er een scheur in zijn fietsframe omdat hij zijn zadel te hoog had opgeschroefd en hij hoopt dat ze het hier kunnen lassen. En dat kunnen en willen ze! Wat een gastvrije mensen. Een uurtje later is de fiets perfect gelast en rijden we verder over de 364. Voorbij Skellefteå draaien we de E4 weer op en we zien alweer twee emoes. We twijfelen of het wel emoes zijn maar struisvogels zijn het ook niet… Heel vreemd. We zien wel heel vaak bordjes met overstekende elanden maar die laten zich in het echt niet zien. Ook de overstekende sneeuwscooters hebben we nog niet gespot?!
Bij Åbyn verlaten we de E4 en rijden een grindpad in voor een lunch bij een visserscentrum/camping. Een kleine ree springt geschrokken het bos in bij het zien van onze camper. We bakken onze eigen broodjes want bij het centrum het ziet er allemaal uitgestorven uit. Een uurtje later rijden we de 3 kilometer lange grindweg terug richting E4.
In Piteå tanken we onze lpg-tank vol. Het adres in de TomTom klopt overigens niet; we staan midden in een woonwijk! Het station zit aan de Oktanvägen (N65.531001 O21.724162). Hierna bezoeken we kort Gammelstaden, een stadje dat nu helemaal uitgestorven is, op een aantal toeristen met campers na. Gammelstaden staat op de wereld erfgoedlijst. Er staan allemaal ieniemienie kleine rode huisjes rondom de kerk zodat de kerkgangers die van verre komen de avond voor de kerkviering kunnen overnachten. Op zondagen schijnt het hier heel druk te zijn! Het kerkhof in Gammelstaden is enorm groot en allemaal keurig onderhouden. Wij verlaten Gammelstaden weer en rijden richting Luleå naar een Maxi: een supersupermarkt. We halen o.a. nog wat verse groente en rijden vervolgens naar de stad Luleå zelf waar we vlak bij een haventje parkeren (N65.584035 O22.126658). We drinken een bak koffie met een krämbulle (een soort van pudding-donut) en ontspannen daarna heerlijk in ons huisje op wielen. Na het eten weer even cachen vlak bij de Titanic (Rose was alleen, Jack was er even niet) en daarna nog een bakkie koffie, een biertje en dan deze laatste nacht in Zweden proberen op tijd naar bed te gaan.

• 16 Juni 2015 - 00:39

Moeder:

je moet echt een dag in Lulea blijven het is een prachtige stad en je bent al zover dat je tijd genoeg hebt om zondag op de noordkaap te zijn heel veel liefs en goede reis moeder xxx knuffel voor Luna.